IMG-20170407-WA0022

  • Representants de Cecot COMERÇ i la directora general de Comerç de la Generalitat de Catalunya s’han reunit a Vitòria Gasteiz amb representants de l’administració alabesa i amb els impulsors de GasteizON, per conèixer directament un model de gestió d’àrees comercials urbanes d’èxit.
  • La delegació catalana ha destacat la correlació i bona sintonia entre la política comercial de l’Ajuntament de Vitòria i les associacions comercials que ha fet possible conjugar un projecte urbanístic favorable al sector, i que ha sabut connectar els diferents eixos comercials de la ciutat.
  • La iniciativa del Tour Retail a Vitòria té el seu origen a la 14ª Jornada Professional del Comerç, on la gerent de GasteizON va exposar el seu model de gestió publicoprivada d’àrees comercials de la ciutat i els bons resultats aconseguits.

Terrassa, 10 d’abril de 2017. Una delegació de Cecot COMERÇ encapçalada per la seva presidenta, Cristina Escudé, i la directora de Comerç de la Generalitat de Catalunya, Muntsa Vilalta, han visitat els dies 6 i 7 d’abril Vitòria-Gasteiz per conèixer de primera mà la política comercial desenvolupada per l’Ajuntament de la localitat i per la Diputació Foral alabesa, així com les iniciatives de dinamització i promoció engegades i promogudes per Gasteiz On, un col·lectiu format per cinc associacions territorials i zonals de la capital alabesa. Formaven part de la delegació directius i empresaris del comerç com Josep Cernuda, Lara Cruz i Eugenia Cruz; l’assessora de Comerç de la patronal Cecot, Mercè Clavel, i la subdirectora de Comerç de la Generalitat de Catalunya, Montse Gallardo.20170406_180649

El Tour Retail va iniciar el seu programa de dos dies a la seu de Gasteiz On, on van mantenir una reunió amb la seva gerent, Patricia García, i altres membres de la Junta de l’Associació. Més tard van estar visitant els diferents eixos comercials de la ciutat com l’Avinguda Sancho el Sabio, Centre, Casc Medieval o la Plaza de Abastos.

El segon dia de 20170407_154642Tour, la delegació catalana va continuar realitzant visites als eixos comercials i establiments singulars de la ciutat, i cap al migdia s’han dirigit a l’Ajuntament de Vitòria-Gasteiz per reunir-se amb Nerea Melgosa, regidora d’Ocupació i Desenvolupament Econòmic Sostenible i Juncal Ibeas, directora municipal de Desenvolupament Econòmic de l’ens municipal; i Cristina González, diputada foral de Foment de l’Ocupació, Comerç i Turisme i Felipe García, director de Comerç i Turisme de la Diputació Foral d’Àlaba.

En aquesta reunió, a més d’estudiar les iniciatives de promoció i dinamització posades en marxa a Vitòria per GasteizOn, s’han analitzat especialment les transformacions urbanístiques generades al voltant del tramvia, noves millores urbanístiques que impliquen amplitud de voreres i millors comoditats per als vianants, i que generen una major notorietat i renovació dels establiments comercials.

20170407_140409_001

La gestió de GasteizON segueix la línia que Cecot COMERÇ està impulsant des de fa uns anys i que es basa en els BID (Business Improvement Districts) o zones de millora de negocis que aquí anomenem àrees comercials urbanes. Aquests BID van néixer als Estats Units i ho van fer com alternativa urbana als grans “malls”, i es van constituir en un bon sistema de gestió publicoprivada d’alguns sectors i comercials de la ciutat, especialment els coneguts com Centres Comercials Oberts. A Europa s’ha adaptat amb facilitat sobretot als centres històrics que estan plens de comerços de tota la vida, singulars i turístics, bars, cafès i restaurants, i activitats privades que es desenvolupa en el centre.IMG-20170407-WA0019

“Vitòria té una dimensió i unes característiques molt similars a Terrassa i tenint en compte algunes de les actuacions de dinamització comercial que GasteizON ha impulsat i els bons resultats obtinguts ens semblava una bona oportunitat conèixer en primera persona com les administracions i la gerència del centre han treballat conjuntament per aconseguir-los”, ha afirmat Cristina Escudé, presidenta de Cecot COMERÇ.

20170406_172435La ciutat de Vitòria té 240.699 habitants, disposa de 2.958 establiments comercials i presenta una relació de densitat comercial per 1.000 habitants de 12,21. Si comparem aquestes dades amb les de Terrassa, una de les ciutats on Cecot Comerç té una forta representativitat, la ciutat catalana compta amb 215.121 habitants, disposa de 2.626 establiments comercials i la seva relació de densitat comercial per 1.000 habitants és la mateixa que Vitòria, 12.21.

Partint d’aquesta premissa comercial ens vàrem plantejar quin era el pressupost destinat a dinamització i promoció i les seves accions de promoció, el qual és de 800.000 euros finançat tant pels comerços associats com per les institucions municipals, provincials i autonòmiques.

GasteizOn té 520 associats que formen part de 5 grans associacions territorials de la ciutat; d’aquests, el 64% són comerços, 26% restauració i/o hoteleria i el 10% restant corresponen a serveis.

A continuació s’especifiquen algunes de les accions consolidades i implementades per GasteizOn:

  • El “kit” de benvinguda per als nous comerços associats.
  • 2 passarel·les de moda de 5 dies de durada. El darrer dia es destina a joves dissenyadors. Mantenen contactes amb bloggers reconegudes per a donar major difusió de l’acte.
  • Mercado de la Almendra. Es concentren els productors i comerciants bàsicament d’alimentació.
  • Fira de les rebaixes.
  • Llar d’infants durant les festes de Nadal.
  • Obsequis a la clientela amb entrades per a centres infantils d’estiu.
  • Premi periodístic a un article publicat sobre comerç.
  • Nit de les espelmes (encesa de 15.000 espelmes), tot bordejant tot el casc antic de la ciutat. Es porta a terme el cap de setmana abans de la Nit de Nadal i els establiments comercials obren aquest dia fins les 22h00.
  • Concurs d’idees sobre dinamització i promoció de comerç.
  • Biciamigos. Se’ls hi dona un “kit amigo bici” a tots els participants.
  • Hemengo Shopping. Es tracta de cercar botigues singulars per producte, antiguitat, innovació, raó social, etc. S’entrega un distintiu i reconeixement als comerços seleccionats.
  • La màgia del comerç. Els aparadors i els carrers es guarneixen d’espectacles i d’elements decoratius de màgia.
  • Pintxo pote Tour
  • Ardoaraba (festa enogastronòmica)
  • Instal·lació de pista de gel per Nadal.
  • 80 establiments han concertat el servei d’entrega a domicili per aquelles persones allotjades a hotels de la ciutat.
  • El 2016 van introduir kpi’s òptims per valorar la repercussió de les campanyes i la satisfacció del client.

tramvia_vitoriaLa delegació de Cecot COMERÇ s’ha interessat pel paper del tramvia com a nexe comunicatiu entre zones properes del municipi. També han visitat establiments singulars de la ciutat, intercanviant experiències i reflexionant sobre la situació del comerç en general. Escudé destaca la reunió que van mantenir amb el gerent del Mercado de Abastos, inaugurat fa dos anys, on el flux de clients ha augmentat de 10.000 a 40.000 persones i conviuen paradistes i gastrobar. Fa menció especial a la rehabilitació i millora del mercat: “no només ha dinamitzat el Mercat com a tal, sinó que també ha revitalitzat el comerç del seu voltant”, confirma la presidenta de Cecot COMERÇ.20170407_123757

GasteizON disposa de dades recents sobre la mobilitat dels seus clients. El 54% es desplaça a peu a compra al centre ciutat, un 25% amb cotxe, un 12% amb mitjà de transport públic (tramvia i bus) i un 8% amb bicicleta.

Recentment, s’ha aprovat el projecte urbanístic de millora de la Plaça Sta. Bárbara situada darrera del Mercat, que permetrà una major permeabilitat entre l’àrea comercial (comerç, restauració i serveis), El Corte Inglés (fa poc s’ha obert una passarel.la coberta que connecta el Mercat amb el gran magatzem), el Mercat i l’ampliació de la zona d’aparcament.

La iniciativa del Tour Retail a Vitòria neix com a resultat de l’exposició de la gerent de GasteizON, Patricia García, sobre els resultats del seu projecte durant la 14a Jornada Professional del Comerç, organitzada per Cecot COMERÇ el passat mes de novembre de 2016 a Terrassa.

Els empresaris del comerç desplaçats a Vitòria han valorat com a molt positiva la iniciativa, i ja estan planificant i organitzant un nou Retail Tour a Barcelona i/o altres ciutats europees.