En el marc del “Cicle Cecot | Pimes cap a la Transformació Digital” i amb el leitmotive   #RetailTrends | A l’avantguarda del comerç,  la 15a Jornada Professional de Cecot Comerç celebrada el passat 6 de novembre va servir per generar debat i reflexions profundes per a les petites i mitjanes empreses del comerç presents, facilitant les claus per afrontar processos de transformació digital interns amb coherència i adaptats en l’entorn d’avui.

Estem en un moment disruptiu exponencial en el camp de la tecnologia digital. Aquest fet és imparable; l’empresari del comerç ha de prendre consciència i replantejar-se seriosament les relacions entre els seus clients i els diferents protagonistes del seu canal de comercialització.

El desenvolupament de la jornada va transcorre des del Front Office – tecnologia al servei de l’experiència de client fins al Back Office – solucions per gestionar la recollida i anàlisi de les dades obtingudes dels clients, dels espais dins del punt de venda, dels productes i/o serveis. Tot aquest procediment emmarcat sota tres eixos estratègics bàsics que els retailers s’han de plantejar i qüestionar:

  • prendre consciència del canvi de model del seu negoci (no podem continuar fent el mateix que hem fet fins ara!),
  • fomentar la reflexió estratègica (què hem de fer internament per adaptar-nos!),
  • amb exemples tecnològics i útils exposats per empreses actuals presents a la jornada.

El tret de sortida de l’acte va ser a càrrec del Nic Olivé, CEO de l’empresa Please. El qual va fer una brillant exposició vers el canvi de model d’empresa del Retail: “El client passa al centre del nostre negoci i tots els protagonistes de la distribució lluiten per impactar-lo allà on sigui i vendre-li directament”. Això comporta que el nostre actor principal, “el client”, té accés il·limitat a la informació digital; des del fabricant fins el nostre comerç, i exigeix eliminar les friccions actuals.

A continuació, va tenir lloc la 1a taula rodona moderada pel Pedro Gómez, assessor TIC de la Patronal Cecot. Sota la temàtica: Innovació en l’experiència de compra, els assistents van poder copsar idees tecnològiques significatives per millorar la proposta de procés de compra del nostre client; tant abans de venir a casa nostra com a dins. En aquesta taula es va comptar amb les següents empreses:

  • Beabloo ens va transmetre la possibilitat d’incrementar la interacció amb el nostre client mitjançant  pantalles digitals instal·lades dins del punt de venda. Un instrument de comunicació “in situ” per a promocionar i divulgar els nostres productes i/o serveis quan el client esta dins de l’establiment.
  • Wildbytes va presentar la darrera novetat quant a realitat augmentada sota la projecció d’imatges virtuals. Aquestes permeten interactuar amb el nostre client: conèixer, saber i provar abans de comprar. Com podrien ser els emprovadors virtuals, les tablets tàctils, les tanques publicitàries on line, entre d’altres exemples.
  • B’Wireless, mitjançant la tecnologia del wifi social, va mostrar com l’empresari del comerç pot connectar amb el seu client sempre que ho desitgi. Aquesta eina permet informar dels nostres serveis personalitzats ajustats a les inquietuds i necessitats dels nostres clients. A més, ens permet saber qui són i fidelitzar-los!

Tot seguit, es va donar pas a la 2a taula rodona moderada per la Mercè Clavel, assessora de Comerç de la Patronal Cecot, basant-se en el coneixement de diferents eines tecnològiques que facilitin la millora de la gestió en el punt de venda i permetin disposar d’informació rellevant per a poder prendre les decisions més encertades:

  • Comunycarse, mitjançant censors instal·lats a l’establiment connectats als nostre sistema informàtic central, ens permet valorar el comportament de compra del nostre client quan ens visita i/o ens compra, aportant dades quantitatives que ens han d’ajudar a prendre decisions importants vers l’exposició del producte, el valor del client, la freqüència de visita, entre d’altres dades.
  • BeRetail, a través d’enviar missatges rellevants als clients en moments concrets del procés de compra dins del nostres establiment. La connectivitat dels dispositius mòbils i les tecnologies sense fil ens permeten millorar l’ accés als usuaris i personalitzar les accions de màrqueting per a fidelitzar el nostre comprador.
  • Keonn Technologies ens va informar dels actuals sistemes basats en tecnologia RFID que milloren l’experiència de compra dels clients a les botigues i que, com a resultat, incrementen les vendes d’aquestes des de sistemes d’inventari automàtic: lector de mà, robot, antenes de sostre i mobles intel·ligents, fins accelerar el procés de pagament a caixa i sistemes d’antifurt menys intrusius encastrats al terra i/o al sostre de l’establiment.

Finalment, des de Cecot Comerç volem agrair la presència de l’Amadeu Aguado, regidor de l’Ajuntament de Terrassa, de la Cristina Escudé, presidenta de Cecot Comerç, de la Marta Sendra, tècnica de CCAM de la Generalitat de Catalunya, del Pere Mas, periodista, i del Joan Carles Calbet, president de RetailCat i Comertia.